سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عکاسی از جشن تولد کودک

موارد بسیاری بوده است که پدر و مادرها از من درخواست عکاسی جشن تولد کودک کرده اند و این کار هربار برای من لذت بخش است.

عکاسی از کودک چندان کار آسانی نیست. به ویژه عکاسی از آن ها در جشن تولد ویژگی های خاص خود را دارد که عکاس را به چالش می کشد.

در جشن تولد معمولاً با حجم بالایی انرژی، فعالیت، تعامل و احساسات روبرو هستیم. این جشن محلی برای دیدن بالا و پایین های زندگی (حضور بچه ها و بزرگ تر ها همزمان درکنار هم) است. در عین حال جشن تولد، مکانی آشفته، پر از افراد و سوژه های در حال حرکت و محیطی در هم و برهم است و این برای عکاس و یافتن فرصت مناسب که دوربین به دست بگیرد و عکاسی کند یک چالش خواهد بود و خبری از آن نظم و راحتی که در آتلیه عکاسی کودک وجود دارد نیست. در ادامه به چند نکته که می تواند هنگام عکاسی از جشن تولد کودک کمک کند، اشاره شده است.

1- تعیین یک نفر به عنوان عکاس

هیچ چیز بدتر از این نیست که به انتهای جشن برسیم و متوجه شویم هیچ کس عکاسی نکرده است. یک نفر را مخصوص این کار در نظر بگیرید تا پس از پایان عکاسی و در آینده چیزی برای به یاد آوردن آن روز داشته باشید. این شخص می تواند مستقیماً به جشن شما تعلق نداشته باشد، بنابراین مهمان ها و دعوت شدگان بدون استرس می توانند از جشن لذت ببرند در حالی که کسی هست که عکاسی جشن تولد کودک را بر عهده گرفته است. همچنین پدر و مادر مطمئن خواهند بود که این کار توسط شخصی که به او اعتماد دارند انجام می شود.

 

2- از زاویه دید کودکان به جشن نگاه کنید.

 از زاویه دید بچه ها به مهمانی نگاه کنید

از مهم ترین نکاتی که می توانم به آن اشاره کنم آن است که در محدوده ارتفاعی کودکان قرار بگیرید و از پایین از آن ها عکاسی کنید (با توجه به اینکه کودکان قد کوتاه تری دارند). بزرگترین اشتباهی که من در این جشن ها می بینم این است که یک بزرگسال، در حالی که ایستاده است از صحنه های مختلف عکاسی می کند. چندتایی از عکس ها می تواند از این زاویه باشد اما بهتر است بیشتر آن ها را در حالتی بگیرید که نشسته اید (یا در هر صورت هم ارتفاع قد کودکان هستید).

 

3- از زوایا و فاصله کانونی های گوناگون استفاده کنید.

از زوایه ها و فاصله کانونی های گوناگون استفاده کنید.

چند عکس از بالا بگیرید. برای این کار می توانید روی صندلی بروید. این حالت عکاسی به ویژه وقتی گروهی از کودکان مشغول کاری هستند، خوب خواهد بود.

همچنین سعی کنید از فاصله کانونی های مختلف هم استفاده کنید. مثلاً تعدادی عکس که تمام صحنه جشن را پوشش می هند داشته باشید و در عین حال تعدای عکس هم که در آن ها روی المان مختلف موجود در جشن یا هر کدام از بچه ها زوم کرده اید. با ترکیب کردن این دو حالت (تغییر زوایه و تغییر فاصله کانونی) در پایان جشن آلبوم پرانرژی و سرزنده تری خواهید داشت.

 

4- وایت بالانس (White Balance) دوربین را تنظیم کنید.

از آن جا که معمولا جشن تولد کودک درون خانه برگزار می شود، مساله نور می تواند مهم باشد. در این حالت معمولاً تعدادی منبع نور با شدت های مختلف در محیط هستند که می توانند روی کیفیت عکس های شما تاثیر بگذارند. برای حل این مساله و اطمینان از اینکه رنگ عکس هایتان دچار مشکلی نخواهد شد، باید وایت بالانس دوربین را تنظیم کنید. موضوع وایت بالانس به تنهایی می تواند در یک مطلب جداگانه بررسی شود، اما به خاطر داشته باشید که اغلب دوربین های دیجیتال تنظیمات خودکار و متناسب با شرایط نوری محیط (مثلاً نور مهتابی، نور لامپ، هوای ابری، آفتابی و…) دارند. پیش از شروع عکاسی، وایت بالانس مناسب محیط را بیابید و آن را تنظیم کنید.

وایت بالانس (White Balance) دوربین را تنظیم کنید.

به یاد داشته باشید که لحظاتی در جشن وجود دارند که شما به طور ویژه نیاز دارید عکس ها گرم و پر انرژی باشند. (اشاره به این مساله که وایت بالانس در واقع تنظیمی است که با مفهوم دمای نور سر و کار دارد. چرا که هر نوری همان طور که یک رنگ دارد یک دما هم دارد و وایت بالانس میزان سردی و گرمی نور را مشخص می کند).

 

5- به دنبال جزییات باشید.

 به دنبال جزییات موجود در جشن تولد باشید.

یک راه دیگر برای افزایش جذابیت عکس های جشن تولد، توجه به جزییات موجود در صحنه است. من به تجربه دریافته ام که در بسیاری از موارد، بهترین عکس ها قبل از رسیدن مهمان ها گرفته شده اند و شامل عکس هایی از کیک ها، بادکنک ها و دیگر موارد مثل بسته بندی هدیه ها و خود میز تولد هستند. گاهی خوب است که به این المان ها –که گفته شد- نزدیک شوید و کل قاب را با آن ها پر کنید. خواهید دید که این نوع عکس حتی ممکن است بیش از سایر عکس ها در آلبوم ها طرفدار داشته باشند.

 

6- فلاش غیر مستقیم و دیفیوزر

وقتی عکاسی از جشن تولد کودک به صورت داخلی باشد (جشن در خانه برگزار شود)، احتمالاً به چند منبع نور اضافی برای تامین نور مناسب نیاز خواهید داشت. برای جبران کمبود نور تا حدی می توانید از ISO کمک بگیرید (آن را افزایش دهید). هر چند افزایش آن بیش از مقدار مشخصی، بسته به کیفیت دوربین، نویز موجود در تصویر را زیاد می کند. اگر نور طبیعی کافی در اختیار نباشد، مجبور خواهید شد از فلاش استفاده کنید. اگر از hot–shoe  (گیره فلزی بالای دوربین، محل قرار دادن فلاش خارجی) استفاده کنید، در صورتی که نور را به سمت دیوار یا سقف بتابانید (که از تابش مستقیم جلوگیری کنید) یا از یک دیفیوز برای پخش کردن نور فلاش کمک بگیرید، نتیجه خوب خواهد بود. همه این روش ها کمک می کند تا نوری که در عکس می تابانید شدید نباشد (مشکل بسیاری از عکس ها).

 

7- دانستن برنامه جشن

برای آنکه بتوانید همه لحظات مهم جشن را عکاسی کنید، بهتر است از پیش بدانید که چه اتفاقاتی قرار است بیفتد. مثلاً بدانید که چه زمانی قرار است همه مهمان ها حاضر باشند، چه زمانی قرار است شمع تولد فوت شود، هدیه ها چه زمانی اهدا می شوند و … این به شما کمک می کند که پیش از هر اتفاقی بدانید که باید چگونه جایگیری کنید تا عکس مناسب را بگیرید.

 

8- عکس های بدون اطلاع بگیرید.

بیشتر عکس های جشن احتمالاً از همین نوع خواهند بود. یعنی عکس هایی که در آن یکی از بچه ها یا بزرگ تر ها در حالی که خودشان اطلاع ندارند، سوژه عکس شما شده اند.

در این راستا من معمولاً تعدادی عکس از اتفاقات حاشیه ای جشن بر می دارم. مثلاً وقتی بچه ها دارند دو یا چند نفری با هم بازی می کنند، چیزی می نوشند و یا مشغول فعالیت خاصی هستند.  نکته دیگر این است که وقتی مهمانی گرم شد، داخل اتفاقات باشید (به جای آن که فقط مثل ناظر و عکاس بیرون از جمع بایستید). در این موارد استفاده از لنزهای واید (فاصله کانونی کمتر) به کارتان می آید. در این حالت گاهی بهتر است از بچه ها بخواهید برایتان ژست بگیرند.

 

9- برای عکاسی ارتباط برقرار کنید.

من به تجربه دریافته ام تعدادی از بهترین عکس ها در جشن ها آن هایی هستند که حاصل ایحاد حس اشنایی و دوستی با کودکان بوده است. بنابراین تلاش کنید با ورود بچه ها به جشن با تک تکشان آشنا شوید. برای اینکه کمی صمیمیت ایجاد کنید نیاز خواهید داشت که مدتی دوربین را کنار بگذارید. اما نکته ای که در این مورد همیشه باید یادتان باشد عدم زیاده روی و احترام به حساسیت های والدین است. همان طور که می دانید در بسیاری موارد ممکن است به هر فعالیتی که بخواهید با کودکان انجام دهید به شکل بدبینانه ای نگاه شود (سو استفاده از کودکان و…). پس همواره از رضایت والدین برای عکاسی از کودکان اطمینان حاصل کنید.

 

10- عکس های آگاهانه بگیرید.

همان طورکه اشاره شد، بیشتر عکس ها همان عکس های تصادفی و بدون اطلاع (مورد هشت) خواهد بود. اما خوب است که عکس های هدفمند و با طرح و برنامه هم بگیرید. از قبل به این نوع عکس ها فکر کنید. با والدین درباره عکس های مشخصی که مورد درخواستشان است مشورت کنید. مثلاً برخی عکس های گروهی، عکس های مخصوص از کیک تولد، لحظه فوت کردن شمع ها، بازکردن هدیه ها و… .

 

11- قبل و بعد از جشن عکاسی کنید.

این که ببیند یک محل (مثلاً محل برگزاری جشن) و آدم های داخلش در طی چند ساعت به خاطر حضور و فعالیت کودکان چه تغییراتی می کنند، جالب است. محقق کردن این هدف نیازمند این است که از پیش بدانید چه عکس هایی قرار است بگیرید ( مورد ده). مثلاً بدانید که می خواهید از کودکی که تولدش است قبل از آماده شدن (برای جشن) و بعد از آن عکس بگیرید. نمونه دیگر همان عکاسی از بعضی المان های خاص قبل و بعد از جشن است (بهم ریختگی هایی که ممکن است به خاطر حضور بچه ها اتفاق بیفتد). مقایسه این حالت های قبل و بعد از جشن برای سوژه های عکستان می توانند نتایج بامزه ای داشته باشد.

قبل و بعد از مهمانی عکاسی کنید

 

12- در حالت پیوسته (Continuous shooting) عکاسی کنید.

یکی از موثرترین روش های عکاسی از جشن تولد کودک، استفاده مود (mood) عکاسی پیوسته است. چون این حالت مخصوص عکاسی از سوژه ها و موضوعات در حال حرکت است و برای جشنی که در آن کودکان دایماً در حال فعالیت هستند مناسب است. در عین حال چون می توانید در این حالت پیوسته شات بزنید، برای لحظات خاصی مانند فوت کردن شمع هم مناسب است (پشت سر هم در عرض چند ثانیه تعداد زیادی عکس بگیرید).

 

13- بزرگترها را فراموش نکنید.

در این جشن ها طبیعتاً بیشتر عکس ها به بچه ها اختصاص خواهد داشت. اما به یاد داشته باشید که بزرگتر ها هم حضور دارند و می توانید تعدادی عکس عالی با حضور آن ها داشته باشید. مثلاً واکنش های آن ها به رفتارها و کارهایی که بچه ها انجام می دهند گاهی سوژه هایی مناسبی برای عکاسی جشن تولد کودک خواهند بود. ضمناً آن هایی که فامیل درجه یک کودکی که تولدش است هستند، در الویت اند.

 

منبع: digital-photography-school.com