سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عکاسی از کودک در برف

بچه ها معمولاً از برف برای بازی های کودکانه استفاده می کنند، آدم برفی درست می کنند، سورتمه می سازند، به هم برف پرتاب می کنند و… این فعالیت ها همچنین این مزیت را دارند که در آن ها موقعیت های بسیار مناسبی برای عکاسی از آن ها فراهم می شود. در ادامه چند راهنمایی و نکته برای عکاسی از کودک در برف آورده شده است.

در روزهای سرد، باتری دوربین عکاسی شما زودتر از معمول خالی می شود. بنابراین به یاد داشته باشید که در هنگام عکاسی در روزهای برفی، یک باتری کاملاً پر در دوربین قرار دهید. اگر قرار است چندین ساعت بی وقفه بیرون باشید، بهتر است باتری اضافی که همراه می آورید را در جایی بگذارید که گرم بماند. در هنگام عکاسی از کودک در برف به یاد داشته باشد که در محیط بیرون از آتلیه کودک امکانات کافی همراه شما نیست. در نتیجه نه فقط باتری اضافه، بلکه باید هر چیزی که احتمال دارد کار شما را مختل کند همراه داشته باشید.

اگر در حالی که برف می بارد در حال عکاسی باشید، حواستان به رطوبت موجود و محافظت دوربین در برابر آن باشید. برای این کار می توانید یک بارانی (rain cover) برای دوربینتان بخرید، یا با یک محافظ پلاستیکی (نایلون)  اطراف دوربین را بپوشانید به طوری که یک فضا به اندازه قطر لنز را از آن در بیاورید و با یک کش پلاستیکی آن قسمت را دور لنز محکم کنید.

مجدد یادآوری می کنم اگر قرار است که ساعت ها در هوای برفی بیرون بمانید و برف نیز در حال باریدن است، هنگام تعویض باتری، مراقب ریختن دانه های برف در محل تعویض باتری یا کارت حافظه باشید. همچنین تا جایی که امکان دارد در هوای برفی اقدام به تعویض لنز نکنید.

پس از پایان عکاسی برای جلو گیری از بخار گرفتن view finder و  دهانه لنز، قبل از آوردن دوربین به فضای داخلی، دوربین را در کیف دوربین قرار دهید. این حالت (بخار گرفتگی) زمانی که از یک مکان سرد به مکان گرم می رویم اتفاق می افتد.

بچه ها دوست دارند کاملاً با برف پوشیده شوند، مثل همین کودکی که در عکس است

عکاسی از بچه ها در برف

 

تنظمیات دوربین در هوای برفی

برای آنکه برف در عکس هایتان به درستی ثبت شود (به خصوص رنگ برف و سفیدی آن)، این تنظیمات را در نظر بگیرید.

1- اگر در حالت های تنظیمی مدل دوربینتان حالت مخصوص عکاسی برف یا ساحل (snow/beach Scene mode) وجود دارد، از آن استفاده کنید. این حالت ها برای ثبت درست شرایط برفی طراحی شده اند.

2- اگر در محیط برفی که عکاسی می کنید، هوا آفتابی است، وایت بالانس دوربین را در حالت sunlight قرار دهید و اگر هوا ابری است، آن را روی حالت متناسبش یعنی cloudy بگذارید.

3- اگر حالت اتوماتیک Snow/Beach  Scene mode در دوربین شما وجود ندارد. نور سنجی (metering) دوربین را در حالت Matrix metering قرار دهید. این حالت نور سنجی برای فضای برفی مناسب تر از بقیه حالت هاست. (Matrix metering از تمام عناصر موجود در صحنه برای تنظیم روشنی عکس استفاده می کند).

4- یک عکس بگیرید و نتیجه را ببینید، اگر برف به درستی سفید نیست، از جبران نوری (exposure compensation) به این شکل استفاده کنید: ابتدا +0.3 را امتحان کنید. اگر همچنان نتیجه رضایت بخش نبود، +0.7 را در نظر بگیرید و در صورت عدم رضایت از +1.0 استفاده کنید.

 

تنظمیات دوربین در هوای برفی

 

توضیحات زیر عکس ها (از بالا به پایین)

آدمک های برفی برای عکاسی سوژه های مناسبی هستند. اگر به اندازه کافی بلند نیستید که بر سوژه مسلط باشید و از view finder استفاده کنید، می توانید دوربین را بالای سرتان نگه دارید. اکثر مدل های نیکون، LCD های قابل چرخش دارند که امکان دیدن تصویر لنز را با قرار دادن آن در بهترین حالت مناسب زاویه دیدتان را فراهم می کند (فراموش نکنید که دوبین را در حالت Livemode قرار دهید).

عکس کودک با آدم برف

 

با ایستادن در حالتی که کمی بالاتر از فرزندتان قرار می گیرید، می توانید فضای برفی اطراف و پشت سر او را بهتر در عکس قرار دهید. این باعث می شود که سوژه کاملاً از پس زمینه جدا شود (به خاطر یک دست سفید بودن اطراف آن). فراموش نکنید نقطه فوکوس را روی چشم کودک در نظر بگیرید تا عکستان شارپ شود.

 

اگر حیوان خانگی پشمالو یا خزدار دارید آن ها را هم وارد عکستان بکنید، مثل این دختر بچه:

 

در صورتی که مایل باشید عکسبرداری از کودک را در باران انجام دهید و بارانی در حال بارش نیست، می توانید با مطالعه مقاله آموزشی ساخت باران مصنوعی در عکاسی ، این کار را انجام دهید.

 

منبع:www.nikonusa.com