سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عکاسی از کودکان در خانه با 8 راهنمایی عالی

خانه از بهترین مکان ها برای عکاسی از کودکان است. چرا که آن ها در محیطی که در آن احساس امنیت می کنند قرار دارند و شما می توانید از آن ها در حالی که غرق در فعالیت های روزانه همراه با تمام واکنش های طبیعی شان هستند، عکس بردارید.

با این همه عکاسی از کودکان در خانه می تواند چالشی و فرساینده هم باشد. مهم ترین دلیل این است که کودکان دایماً در حرکت اند و در عین حال نور ضعیف داخلی هم سرعت شاتر شما را محدود می کند. با این احوالات چه راهکارهایی برای عکاسی از کودکان در خانه وجود دارد؟

1- با دیافراگم باز عکاسی کنید

در درجه اول مهم این است که با دیافراگم باز عکاسی کنید (عدد دیافراگم/f را کاهش هید). با این کار نور ورودی به دوربین بیشتر خواهد بود و در نتیجه: سرعت شاتر بالاتری خواهید داشت. استفاده از دیافراگم باز عمقِ میدانِ وضوحِ تصویر را کاهش می دهد (سوژه ی در فوکوس کاملاً از محیط پیرامونش جدا می شود). این حالت بیشتر برای عکاسی پرتره (عکاسی از چهره) مناسب است. در میان انواع و اقسام لنزهای با دیاف های باز، یک لنز 50 میلی متر در دسترس ترین گزینه است.

2- ISO را افزایش دهید

همان طور که می دانید ISO یک ضلع از مثلث عکاسی دیجیتال (ISO، دیافراگم، سرعت شاتر) است که به شما این امکان را می دهد تا تغییراتی در اندازه دهانه دیافراگم و سرعت شاتر انتخابی تان بدهید. ISO بالاتر به معنای نویز بیشتر در عکس خواهد بود. معمولاً نیاز خواهید داشت که بنا بر تجربه شخصی بفهمید چه سطحی از نویز در تصویر به کیفیت مورد نظر شما آسیبی نمی زند. این موضوع به سنسور دوربین بستگی دارد اما در عین حال به سایز عکسی که قرار است چاپ شود هم ارتباط پیدا می کند.

تعداد زیادی از نرم افزارها هستند که در کاهش نویز به شما کمک  می کنند. همچنین تبدیل عکس به سیاه و سفید تا حد زیادی نویز رنگ ها را از بین می برد.

 

ISO را افزایش دهید

 

3- حواستان به فاصله کانونی باشد

اگر روی دست عکاسی می کنید (بدون سه پایه)، هر چه که لنز را تله کنید (زوم کنید)، لرزش دوربین بیشتر خواهد شد. برای اجتناب از تار (blur) شدن، نیاز خواهید داشت تا سرعت شاتر را کم کنید. اگر در حال عکاسی با فاصله کانونی 70 میلی متر هستید، حداقل به سرعت شاتر 1/80  ثانیه و اگر فاصله کانونی تان روی 200 میلی متر است، باید 1/200 ثانیه را برای سرعت شاتر در نظر بگیرید تا عکستان شارپ باشد.

 

حواستان به فاصله کانونی باشد.

 

4- از VR) Vibration Reduction) استفاده کنید

این نکته ساده ایست که معمولاً فراموش می شود. اگر لنزتان قابلیت کاهش لرزش دارد، حتماً مطمئن شوید که آن را فعال کرده اید: این قابلیت در لنزهای نیکون با علامت VR و در لنزهای کانن با علامت IS نشان داده می شود.

 

از VR  (Vibration Reduction) استفاده کنید.

 

5- لنزتان را تمیز کنید

اطمینان حاصل کنید که لنزتان تمیز است و گرد و غبار ندارد. غبار و کثیفی روی لنز، می تواند به وضوح روی نور ورودی به داخل دوربین تاثیر بگذارد. استفاده از یک فیلتر فرابنفش (UV) نیز منجر به کاهش نور ورودی به لنز می شود (به جز در مواردی که فیلتر UV تان از بهترین برند ها باشد). بنابراین به این فیلتر در عکاسی داخل خانه نیاز نخواهید داشت.

 

لنزتان را تمیز کنید.

 

6- به دنبال بهترین نور باشید

همه چیز به دوربین و کیفیت آن بر نمی گردد، بلکه شما و جایگیری تان برای استفاده از بهترین نور نیز مهم است. داشتن شرایط نوری بهتر به سادگی می تواند با تغییر زاویه و یا مثلاً تغییر میزان باز و بسته بودن پرده های خانه فراهم شود. پنجره ها بهترین منابع نوری هستند. هم چنین در شرایط تاریک با یک منبع نور می توانید خلاقانه عکاسی کنید.

 

به دنبال بهترین نور باشید.

 

7- از رفلکتور و فلاش استفاده کنید

عکاسی از کودک در خانه (فضای داخلی) لزوماً به این معنا نیست که فقط باید به منابع نور موجود بسنده کنید، می توانید تمرکزتان را روی نور طبیعی بگذارید اما در عین حال از رفلکتورها استفاده کنید. تهیه رفلکتورها معمولاً هزینه بردار نیست، اما حتی اگر نمی خواهید آن ها را بخرید، می توانید خودتان رفلکتور بسازید. مثلاً استفاده از مقوای سفید یا قوم. رفلکتور را جوری نگه دارید که نور را از منبع نور دریافت کند و به جای مناسب (مثلاً صورت سوژه) باز بتابد.

 

از رفلکتور و فلاش استفاده کنید

 

همه ما معمولاً از عکس هایی که با نور فلاش برداشته شده اند، بیزاریم. اما استفاده مناسب از فلاش گاهی راهگشاست. نوری که فلاش تولید می کند، معمولاً آن چنان شدید است که حالت طبیعی موجود در فضای عکاسی را تغییر می دهد. اما اگر فلاش تنها منبع نوری تان است، یک دیفیوزر اضافه کنید تا نور را از حالت آزار دهنده اولیه اش خارج کنید. تعداد زیادی از انواع دیفیوزر ها در بازار هستند. اما در این مورد هم می توانید خودتان یک نمونه بسازید. راهنماهای آنلاین بسیاری برای ساخت دیفیوزر وجود دارد.

فلاش اکسترنال (فلاشی که متعلق به خود دوربین نیستند) نور کنترل شده بیشتری در اختیارتان می گذارد تا با خلاقیت بیشتری عمل کنید. مسلط شدن به نحوه استفاده از این گونه فلاش ها خود یک امر زمان بر است. اما دو راهکار ساده وجود دارد که می توانید با همین hot-shoe دوربین تان (گیره فلزی بالای دوربین که محل نصب فلاش اکستنرنال است) بهتر عکاسی کنید. اولین نکته این که از کنترل دستی (manual) برای کاهش قدرت نور استفاده کنید؛ نکته دوم اینکه غیر مستقیم نور بتابانید: به سقف سفید رنگ یا هر وسیله ای با رنگ روشن که نور را پخش (دیفیوز) می کند، نور بتابانید.

8- از سوژه در حال حرکت عکاسی کنید

اگر کودکی که از آن عکاسی می کنید خیلی کوچک نیست و در عکاسی به اندازه کافی صبور است ، می توانید از سه پایه و سرعت شاتر کم استفاده کنید تا پرتره های خوبی ثبت کنید. اما استفاده از سرعت شاتر پایین برای ایجاد موشن بلور (motion blur)-زمانی که سرعت شاتر پایین است و سوژه در حال حرکت- هم می تواند به نتایج جالبی منجر شود (به ویژه زمانی که دوربین روی سه پایه باشد و مشکل لرزش هم نداشته باشید). پس چرا امتحانش نکنید؟

 

از سوژه در حال حرکت عکاسی کنید.

 

منبع:www.picturecorrect.com