سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایده های عکاسی کودک با وسایل خانه

از مهم ترین مشکلاتی که در عکاسی کودک با وسایل خانه با آن مواجه هستیم، پس زمینه مناسب است. در هر سمت از خانه که عکس بگیریم، یک یا چند المان نامناسب در عکس وجود دارد: مبل، میز، یخچال، پایه مبل، دستگیره در و… به همین دلیل شاید به این فکر کرده باشید که چگونه می توانیم فضایی شبیه آتلیه -از نظر ایجاد پس زمینه مناسب- برای عکاسی کودک با وسایل خانه خلق کنید.

ما در مورد اینکه عکاسی کودک با وسایل خانه ممکن است بهتر از سپردن این کار به آتلیه کودک است صحبت کرده­ ایم. آتلیه ها شاید برای عکاسی از کودک شما مبلغی بیش از ارزش عکس ها را از شما طلب کنند. شما می توانید با استفاده از چیدمان ها و روش هایی که در ادامه به آن ها می پردازم، عکاسی تقریبا حرفه ای آتلیه ای از کودکانتان داشته باشید؛ با این تفاوت که استودیو عکاسی همان خانه شما خواهد بود. در ادامه 10 چیدمان مختلف در خانه را که هر کدام می تواند انتخاب های زیادی برای تنوع دادن به کار شما به همراه داشته باشد، مرور خواهد شد. ویژگی مشترک این روش ها این است که همگی ساده و سریع هستند.

به خاطر تنوع مثال ها و کاربردها من این مطلب را دو بخش ارایه کرده ام. فراموش نکنید که هر دو قسمت این مطلب را مرور کنید. نکته دیگر اینکه اصلاً ضرورتی ندارد، عیناً آیتم ها و المان هایی را که من ارایه کرده ام برای عکاسی از کودک در خانه تهیه کنید. بهترین کار این است که نکات و ایده ها را فرا بگیرید و متناسب با شرایطی که در آن به سر می برید از ابزاری در دسترس یا قابل تهیه استفاده کنید.

آخرین نکته پیش از شروع این است که در این مطلب من فرض کرده ام که شما از آگاهی قبلی و کافی در خصوص شرایط عکاسی با نور طبیعی در منزل آگاه هستید.

ترفند یک: از یک پرده به عنوان پس زمینه استفاده کنید.

استفاده از پرده به عنوان پس زمینه یک ایده بسیار راحت و در دسترس است. چرا که معمولاً پرده ها عرض حداقلیِ مناسبی دارند: 1.2 متر و بیشتر، همچنین در رنگ های مختلف هستند. بسیاری از افراد پرده های تعویض شده خانه را نگه می دارند تا شاید در مواردی دیگر از حجم بالای پارچه موجود در آن استفاده کنند. یکی از این موارد می تواند همین کارکرد باشد.

برای آن که پرده را به عنوان پس زمینه استفاده کنید، باید مطمئن شوید که پرده کاملا راست و تا حد ممکن بدون چروک ایستاده است. از هر روشی برای صاف ایستادن پرده استفاده کنید. مثلاً لبه های بالایی آن را بین وسایل موجود در کتابخانه یا هر قفسه ای محکم کنید. راه دیگر این است که آن را از بالای در آویزان کنید. اگر دیواری از خانه موجود است که میخ زدن به آن مشکلی ندارد، در صورت نبود هیچ راه حل دیگری، پرده را به دیوار بکوبید. این نمونه عکسی ست که من گرفته ام. فرآیند عکاسی و نصب پرده بیش از 20 دقیقه طول نکشید.

 

از یک پرده به عنوان پس زمینه استفاده کنید.

 

ترفند دو: استفاده از پتو

پتو ها قطعاً بزرگی ابعاد پرده ها را ندارند. اما مزیت آن ها این است که چروک کمتری دارند. برای استفاده از پتو ممکن است نیاز داشته باشید که آن ها را اتو کنید، در حالی که پتو خود به خود نرم و صاف است. اگر از بتوانید از پتویی استفاده کنید که طرح دار است و خیلی ساده نیست، قطعاً هیچگونه نا صافی در آن دیده نخواهد شد. برای استفاده از پتو به عنوان پس زمینه، آن را مستقیماً در محل نشستن کودک بگذارید، یا با استفاده از نزدیک ترین دیوار یا مبل شرایط آویزان کردن آن ها را فراهم کنید. در نمونه عکسی که برای این مورد قرار داده ام، به جهت نور ورودی دقت کنید.

 

استفاده از پتو

استفاده از پتو

 

ترفند سه: پتوی دارای بافت برای عکاسی از نوزادان.

عکاسی نوزاد به تنهایی خود یک بخش بسیار جذاب از عکاسی است. استفاده از یک پتوی دارای بافت مناسب یکی از بهترین گزینه ها برای عکاسی از آن هاست. چرا که با این روش نیاز نیست نوزادان را به گونه ای غیر راحت و در ژستی غیرعادی سرپا نگه دارید یا به جایی تکیه دهید. می توانید همچون این نمونه، آن ها را به سادگی روی پتو بخوابانید.

آماده سازی چیدمان عکاسی از نوزادان از راحت ترین کارهاست. کافی است چندتایی کوسن بزرگ داشته باشید و دو صندلی از میزناهار خوری بیاورید و با مجموعه این ها چیدمان نشان داده شده را آماده کنید.

 

پتوی دارای بافت برای عکاسی از نوزادان.

 

ترفند چهار: ترکیب پتو و بزرگسال!

زمانی که نوزاد بیدار است، ثابت نگه داشتن او در موقعیتی خاص برای عکس گرفتن کار دشواری خواهد بود. در زمانی که بچه ها کمی نق نق می کنند هم می توان عکس های خوبی از آن ها گرفت. چگونه؟

از یک بزرگسال کمک بگیرید. او روی صندلی می نشیند و نوزاد را در یک پتوی بافت دار بین بازوانش می گیرد (مانند عکس). نکته مهم این است که همچون عکس، کاری کنید که فضای احاطه شدن کودک در میان پتو به خوبی ایجاد شود. من از یک پتوی سفید بافت دار برای اینکار استفاده کردم. تاکید می کنم که شما در انتخاب رنگ ها و طرح با توجه به امکاناتتان آزاد هستید. همان طور که دیدید در دو ترفند آخر (سه و چهار) از دو رنگ کاملاً متضاد به عنوان پس زمینه استفاده شد. پس محدودیتی ندارید.

 

ترکیب پتو و بزرگسال!

 

ترفند پنج: رولر بلایند (Roller blind) برای یک پس زمینه کاملاً صاف

پرده های سبک آویزی (Roller blind) یکی از بهترین انتخاب ها برای یک پس زمینه کاملاً صاف هستند. این پرده ها معمولاً در بسیاری از آشپزخانه های امروزی پیدا می شوند. من یک طرح کاملاً ساده یکدست و بدون بافت را برای این عکس انتخاب کرده ام. دقت کنید که این حالت به خاطر وجود هیچ نوع چروک یا طرح یا.. در پس زمینه، بیشترین شباهت را به یک کار استودیی دارد. نکته دیگر است که همان طور که در عکس می بیند من قسمت چوب پرده را روی زمین گذاشتم و انتهای آزاد پرده را در جایی بین قفسه ها محکم کردم. اگر سمت آزاد پرده را روی زمین بگذارید (برعکس این حالت) احتمال اینکه سوژه به راحتی آن را جابه جا و ناصاف کند زیاد است. بهترین موارد استفاده از این نوع پرده ها، برای اندازه قاب های کلوزآپ یا مدیوم (بالا تنه) برای نوجوانان و بزرگسالان و تمام قد (full length) برای بچه های تا پنج سال. از آن جا که پس زمینه بسیار ساده است اگر چندتایی چروک در آن افتاد، به راحتی در مرحله ویرایش قابل برطرف کردن خواهد بود.

 

رولر بلایند (Roller blind) برای یک پس زمینه کاملاً صاف

رولر بلایند (Roller blind) برای یک پس زمینه کاملاً صاف

 

نکته پایانی قسمت اول: هدف من این نیست که شما را از استفاده از عکاسان حرفه ای و امکانات استودیویی آن ها منع کنم. من در این مطلب سعی کنم توجه شما را به توانایی ها و امکانات خودتان برای خلق پس زمینه های عالی در خانه جلب کنم.

در ادامه مطلب قبلی پنج راهکار باقی مانده در خصوص ایجاد پس زمینه های جذاب برای انجام عکاسی شبه استودیویی در خانه را مرور خواهم کرد.

ترفند شش: دیوار های با رنگ آمیزی ساده و کف های لامینت

اگر در خانه تان دیوار ساده ای دارید که نور مناسبی به آن می تابد، ساده ترین پس زمینه در اختیارتان است. اگر کف هم لامینت یا چوب (پارکت) یا طرح چوب و لامینت باشد، یک ترکیب عالی ایجاد می شود و می توانید عکس هایی شبیه به این نمونه ها بگیرید. همچنین اگر کف خانه فرش یا موکت است، در این صورت اگر توانایی مالی تان اجازه می دهد می توانید چند تکه پارکت یا لامینت بخرید و بر روی فرش چیدمان شبیه به عکس زیر را ایجاد کنید.

ترفند هفت: قالیچه های پشمی یا مشابه

زمانی که سوژه در کف دراز کشیده باشد و عکاسی از بالا مد نظر باشد، قالیچه ها می توانند نقش پس زمینه را بازی کنند. در این نمونه عکس هایی که در خصوص استفاده از قالیچه ها گذشته ام،  همان طور که مشخص است، من از طرح پشمی (گوسفندی) استفاده کردم. این طرح باعث می شود حس لطافت و نرمی بافت آن به مخاطب منتقل شود و انتقال این حس به تاثیرگذاری عکس-به خصوص زمانی که سوژه کودک و نوزاد است- می افزاید.

زمانی که سوژه دراز کشیده است، یک طرف صورت او در سایه خواهد بود و تیره می شود. برای جبران این مشکل یک تکه مقوا یا هر وسیله با رنگ روشن دیگری که نقش رفلکتور (بازتابنده) نور را بازی کند، مفید خواهد بود. همان طور که در تصویر مشخص است. رفلکتور را در سمت دارای سایه بگیرید تا نور برخوردی به آن را به سمت تاریک تر صورت سوژه بازبتاباند.

ترفند هشت: استفاده از بافت چوب یا طرح شبیه آن بیرون از خانه

از آن جا که عکاسی در فضای بیرون از خانه این مزیت را دارد که از شرایط نوری بهتری در مقایسه با داخل خانه برخوردار است، می توانید استفاده از امکانات موجود در حیاط خانه را برای پیدا کردن یک پس زمینه مناسب امتحان کنید. روزهای ابری یا ساعت طلایی (نزدیک طلوع و غروب) از زمان های مناسب عکاسی با نور طبیعی در بیرون از خانه است. من بیرون خانه خودم یک بافت چوبی واقعی پیدا نکردم. پس به جای آن این برچسب های طرح چوب را روی یکی از قسمت های فنس خانه در حیاط آویزان کردم تا بافت چوب را به واقعی ترین شکل ممکن بازسازی کنم. این برچسب ها را به راحتی می توانید تهیه کنید. چسب پشت آن ها باز نکنید و آن ها را با گیره یا وسیله مناسبی دیگری آویزان کنید.

ترفند نه: صندلی حصیری در چمن

من معمولاً در حیاط خانه مان چمن کاری می کنم. چمن یک پس زمینه خوب برای عکاسی است. به خصوص در زمانی که خیلی تازه نیستند و رنگ شان رو به زردی می زند. اما ازآن جا که راضی کردن بچه ها به این که بی حرکت آن هم در فضای باز بایستند تقریباً غیرممکن است، می توانید از یک صندلی حصیری که محبوب بچه هاست استفاده کنید. با این کار خواهید دید که به سرعت بچه ها خود را به محل عکاسی می رسانند! با استفاده از این صندلی و چمن پشت سرش، فضای پس زمینه مناسبی برای عکاسی تا فراهم می شود. دقت کنید که کمی از بالا عکس را گرفته ام تا چمن کاملاٌ فضای پس زمینه را مثل یک پرده بپوشاند. در غیر این صورت خط افق عکس شامل المان های دیگری هم می شد که باعث عدم تمرکز چشم روی سوژه خواهد شد و مناسب نیست.

ترفند ده: صندلی های تاشو، همه جا !

وقتی سوژه عکس بچه های بزرگتر خانواده و یا نوجوانان باشند و بخواهید از آن ها در فضای بیرون خانه عکاسی کنید، یک صندلی تاشو گزینه مناسبی است. زمانی که سوژه نوجوان شما با آرامش بر روی صندلی نشسته است، عکس ماسبی همچون نمونه های زیر بگیرید. با تغییر اندازه نما (کلوزآپ و یا مدیوم) به عکس ها تنوع ببخشید. صندلی را متناسب یا سن سوژه در هر جای مناسبی از فضای بیرون که می توانید بگذارید. مثلاً برای نوجوان ترها رنگ کمی سرد ترِ دیوار پشت سر پسرم در این عکس حس متناسبی با سن او ایجاد می کند. در حالی که برای دخترم از پس زمینه چمن و نور شدیدتر استفاده کردم تا شیطنت و حال هوای سن او بهتر منتقل شود.

در پایان بازهم یاد آوری می کنم که این روش ها و ایده ها بسته به امکانات موجود در داخل یا خارج از خانه و بسته به توانایی مالی تان برای فراهم کردن و خریدن بعضی از آن ها می توانند بی نهایت متنوع و خلاقانه شوند. اگر شما تجربه ای در این زمینه دارید در اختیار ما قرار دهید.

 

منبع: www.itsalwaysautumn.com