سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترفندهای عکاسی کودک و ارائه 12 راهکار مفید

عکاسی از کودک فرآیند لذت بخش و در عین حال به شکل منحصر به فردی چالشی است. چه حرفه شما عکاسی باشد و چه اینکه بخواهید از بچه های خودتان عکس بگیرید، در هر صورت هنگام عکاسی از کودکان باید به نکات زیادی توجه کرد. ما از سه عکاس که در حوزه عکاسی کودک خبره و بسیار مشهور هستند خواسته ایم تا ترفندهای عکاسی کودک را با ما و شما در میان بگذارند.

این سه عکاس عبارتند از : رایان میلس، النا پاراسکوا، هاردیک گاراو.

در ادامه این ترفندهای عکاسی کودک را در قالب 12 نکته کابردی مرور کنید…

 عکاسی از کودکان

1- آن ها را همان گونه که هستند عکاسی کنید (نه آن طور که شما می خواهید).

زیبایی عکاسی از کودکان در این است که آن ها را همان طور که هستند عکاسی کنید و بهترین عکس ها همان هایی هستند که بداهه ثبت شده اند.

رایان میلس معتقد است: “بزرگسالان تمایل دارند تا تصویری را که خودشان دوست دارند-دیگران از آن ها ببینید- به ما نشان دهند. در مقابل بچه ها درباره تصویری که از آن ها در نظر ما شکل می گیرد صادق و بی ریا هستند. آن ها از آن نوع از خودآگاهی که ما در بزرگسالی آن را به دست می آوریم بی بهره اند”.

هاردیک گاراو : “بچه ها در نشان دادن احساسات تظاهر نمی کنند و همین است که پرتره های آن ها را متفاوت می کند”.  بنابراین به گفته گاراو، باید به دنبال فرصت هایی باشیم که این عدم تظاهر و سادگی را در بچه ها ثبت و عکاسی کنیم: ” عکاس باید به دنبال لحظه هایی باشد که بچه ها در حال خندیدن و بازی کردن در حال و هوای خودشان هستند. بی آنکه بخواهید برای شما ژست بگیرند باید از آن ها عکاسی کنید”.

برا مطالع بیشتر در این مورد می توانید مقاله عکاسی کودک با ژست طبیعی را مطالعه کنید.

 

آن ها را همان گونه که هستند عکاسی کنید

 

2- راهنماها و دانسته های قبلی تان درباره ژست گرفتن برای عکاسی را دور بریزید.

رایان توصیه می کند با آن چه در لحظه در جریان است همراه باشید: ” آن چه از پوز در مقابل دوربین می دانید را کنار بگذارید و اجازه دهید بچه ها خودشان حالت بدنشان را انتخاب کنند. اگر ایده ای که شما به آن ها می دهید را نمی فهمند، بر روی آن اصرار نکنید و در هر صورت حتی زمانی که اصلاً ایده شما برآورده نشده است، عکاسی را متوقف نکنید، چرا که در این صورت بچه ها فکر می کنند اشتباه بزرگی انجام داده اند که کار شما را مختل کرده است”.

 

دور ریختن دانسته های قبلی

 

3-بهترین ترفند عکاسی کودک: با زبان خودشان با آن ها صحبت کنید.

رایان معتقد است مهم ترین نکته در عکاسی از کودکان ایجاد یک رابطه پر از آرامش بین خودتان و آن ها در زمان عکاسی ست.

این به آن معناست که با بچه ها تعامل داشته باشید، صحبت کنید و نظرها و ایده هایشان را بشنوید. هرچند صحبت کردن با کودکان، خود یکی از مشکل ترین قسمت های کار است: “صحبت کردن با بچه ها آن چیزیست که می بینم عکاسان جدید اغلب در آن شکست می خورند. هیچ وقت با لحن دستوری و با نگاه بالا به پایین با آن ها صحبت نکنید. در هنگام صحبت با آن ها درباره همان چیزهایی که در دنیای محدود واقعیت های آن ها وجود دارد حرف بزنید. از سوال هایی مثل : مدرسه چطور است؟ بپرهیزید. از آن ها بپرسید دوست دارند چه کاری را یاد بگیرند. درباره علاقه مندی شان بیاموزید”.

 

با زبان خودشان با آن ها صحبت کنید

 

النا پاراسکوا همین نکته را تکرار می کند:” هر بار که من خانواده ای را ملاقات می کنم، از بچه هایشان می خواهم مرا به اتاقشان ببرند. در آن جا اساب بازی ها و یا کتاب های مورد علاقه شان را به من نشان دهند و زمانی را با بچه ها صرف صحبت کردن و گپ زدن درباره همین چیزها می کنم. به این ترتیب است که می توانم درباره علایقشان اطلاعات به دست آورم و از آن ها برای صحبت کردن با بچه ها در زمان عکاسی از استفاده کنم. این ترفندهای عکاسی کودک همچنین به من کمک می کنند تا به نوعی بتوانم شخصیت و ویژگی های آن ها را در عکس منعکس کنم”.

4- ساده لوحانه برخورد کنید، گاهی بسیار کارکرد دارد.

النا تاکید می کند که: ” هر زمان که می خواهم از بچه ها عکاسی کنم، خودم هم کمی بچه گانه رفتار می کنم. مثل یک کودک می خندم و جوک تعریف می کنم. سعی می کنم بچه ها را با رقصیدن یا آواز خواندن به خنده وادارم. اگر می خواهم به من نگاه کنند و در عین حال طبیعی باشند و ژست نگیرند، در حالی که از آن ها عکس می گیرم، یک داستان برایشان تعریف می کنم”.

 

ساده لوحانه برخورد کنید

 

5- هم ارتفاع آن ها عکاسی کنید.

اگرچه این بدیهی به نظر می رسد اما یادتان باشد که شما قدتان از بچه ها بلندتر است. بیشتر زمانتان را در حالی که از بالا به پایین عکاسی می کنید، نگذرانید. النا در این باره می گوید:

” زمانی که از بزرگسالان عکاسی می کنید، تمرکز شما بر نحوه ژست گرفتن آن هاست. برعکس، زمانی که از بچه ها عکاسی می کنید، بیشتر حواستان باید به یک لحظه پرانرژی و جذاب باشد. به همین دلیل تا آنجا که ممکن است باید به زمین نزدیک شوید و ارتفاع را کاهش دهید تا هرچه بیشتر از زاویه دید بچه ها عکاسی کنید”.

 

هم ارتفاع آن ها عکاسی کنید

 

6- بچه ها را خسته نکنید.

رایان تاکید می کند: ” معمولاً عکاسی از بچه ها را بیش از یک ساعت ادامه نمی دهم مگر آن که آن بچه یک مدل حرفه ای باشد”.

به عبارت دیگر زمان محدودی در عکاسی از بچه ها هست که با ارزش است. پس آن را با کارهایی مثل گشتن به دنبال تجهیزات دوربین و .. هدر ندهید:

 

بچه ها را خسته نکنید

 

” باید به تمامی از همه امکاناتی که در فضای داخلی یا خارجی در اختیارتان است آگاه باشید. باید بتوانید هرجا لازم است حرکت و عکاسی کنید. برای عکاسی از بچه ها معولاً زمانی که می توانید بهترین عکس را بگیرید، کوتاه است. من معمولاً تجهیزات زیادی با خود حمل نمی کنم و این به من کمک می کند تا راحت تر عکاسی کنم. سعی می کنم در مکان هایی بایستم که کمتر نیاز به استفاده از رفلکتور یا فلاش داشته باشم و در زمان محدود تعدادی بیشتر عکس بردارم”.

 

بچه ها را خسته نکنید

 

7- در محیط طبیعی از نور طبیعی استفاده کنید.

استودیوها می توانند ترسناک باشند. رایان پیشنهاد می دهد : ” من معمولاً توصیه می کنم برای عکاسی از کودکان از محیط های استودیویی اجتناب کنید مگر آن که به کار ساخت آگهی مربوط باشد”. او پیشنهاد می دهد که بهتر است به دنبال یک مکان طبیعی با نور و سایه های مناسب باشید.

هاردیک می گوید: ” من همیشه نور و محیط های طبیعی چه در خانه یا چه در پارک  را ترجیح می دهم. چرا که معتقدم احساسات ناب بچه ها در محیط های خالص و بی آلایش (محیط های طبیعی) جلوه می کند”.

 

در محیط طبیعی از نور طبیعی استفاده کنید

 

النا نیز می گوید استفاده از نور طبیعی مشخصه اصلی کارهای او هستند: ” بچه ها نمی توانند مدت زیادی بی حرکت یک جا بایستند تا شما نور را تنظیم کنید، پس فکر استفاده از نورپردازی استودیویی را کنار بگذارید. من برای عکاسی ازآن ها 99 درصد مواقع محیط و نور طبیعی را ترجیح می دهم. البته که برای حالت های خاصی از عکاسی سیاه و سفید در هر موقعی از روز می توانید از آتلیه استفاده کنید. در غیر این صورت اگر به دنبال یک فضای رویایی با تاثیرگذاری بیشتر هستید، محیط طبیعی تنها انتخاب است”.

برای مطالعه بیشتر می توانید مقالات عکاسی از کودک در فضای باز و  عکاسی از کودک با نور طبیعی را مطالعه کنید.

8- برای بیشترین تاثیرگذاری، از دیافراگم های باز استفاده کنید.

النا می گوید: ” به یاد ندارم در عکاسی از کودکان، از دیافراگم کمتر از f2 استفاده کرده باشم. اگر در یک فضای شهری هستید که محیط پیرامون نیز به تمامی جزیی از داستان شماست (و می خواهید آن فضا در عکس منعکس شود)، از دیافراگم های بزرگتر استفاده کنید. یک لنز 85 میلی متری یا بیشتر در ترکیب با دیافراگم های باز و ایجاد فاصله کافی بین خودتان و سوژه، ترکیب خوبی خواهد بود. هم چنین به یاد داشته باشید که هرجا لازم است ISO را به گونه ای افزایش دهید که حداقل 160/1 ثانیه سرعت شاتر داشته باشید، چرا که بچه ها خیلی سریع تر از بزرگسالان حرکت می کنند”.

 

استفاده از دیافراگم باز

 

هاردیک اضافه می کند: ” به نظرم هیچ چیز بهتر از یک لنز فیکس (لنز پرایم یا فیکس لنزی ست که فاصله کانونی اش ثابت است) برای عکاسی از بچه ها مناسب نیست. من شخصاً یک لنز 50 یا 85 میلی متری فیکس با قابلیت حداقل دیافراگم f1.8  یا f1.4 را ترجیح می دهم. اگر بودجه تان اجازه می دهد، یک لنز تله 70-200 میلی متری کانن یا نیکون با حداقل دیافراگم f2.8 گزینه بسیار مناسبی است. همه این لنزها کمک می کنند تا با دیافراگم های باز بتوانید اطراف سوژه را به گونه ای از فوکوس خارج و محو کنید که حس رویایی عکستان به خوبی به مخاطب منتقل شود”.

9- با کمک دوستان و خانواده تمرین کنید.

اگر هدفتان این است که از راه عکاسی از کودکان درآمد داشته باشید، باید زمان قابل توجهی را روی این کار سرمایه گذاری کنید. رایان توصیه می کند: ” چند سال را به این کار اختصاص دهید و از بچه های دوستانتان به عنوان سوژه های تمرینی استفاده کنید. شما به زمان قابل توجهی نیاز دارید تا به خوبی بیاموزید چگونه باید با بچه ها صحبت و ارتباط برقرار کنید”.

 

با کمک دوستان و خانواده تمرین کنید

 

10- شهرتتان دهان به دهان می چرخد و افزایش می یابد.

این شغل از طریق نقل و گفت و گو و توصیه های دهان به دهان رونق می گیرد. همان طور که النا اشاره می کند شبکه های اجتماعی می توانند در این باره مفید باشند: ” یک مادر خوشحال همیشه درباره عکس  و عکاسی صحبت می کند و آن ها را به دوستانش نشان می دهد. من همیشه نمونه های کوچکی از عکس هایم را همراه با واترمارک به مشتری ها می دهم که آماده به اشتراک گذاری در فضای مجازی هستند. همچنین اگر برایتان مقدور است تعدای مشتری داشته باشید که با اجازه خودشان از تعدادی از عکس هایی که برایشان گرفته اید برای تبلیغ استفاده کنید”.

 

شهرتتان دهان به دهان می چرخد و افزایش می یابد

 

11- اجازه بگیرید.

همواره در هنگام عکاسی از کودکان ملاحظات اخلاقی را در نظر داشته باشید. این به آن معناست که برای عکاسی از کودک بهتر است با والدین یا همراهانشان هماهنگ باشید.  النا در این باره تاکید می کند: ” زمانی که از بچه ها عکس می گیرم، یکی از والدین معمولاً باید حضور داشته باشد. همچنین من از آن ها می خواهم که همیشه از دور ناظر بر ما باشند تا من بتوانم با آرامش بیشتری فقط روی کار عکاسی متمرکز باشم”.

 

اجازه بگیرید

 

اگر عکاسی در محیط بیرون اتفاق می افتد، مساله اجازه گرفتن مهم تر می شود. همان طور که هاردیک می گوید: ” هر شخصی حریم خصوصی خودش را دارد که باید محترم شمرده شود. پس اگر در محلی کودکی را دیدید و علاقه مند بودید از او عکاسی کنید، قبل از این کار مودبانه از همراه او اجازه بگیرید. اگر قرار است که عکسی را که گرفته اید در جایی منتشر کنید، پیش از آن به سرپرست بچه ها یا والدین شان اطلاع دهید”.

12- مهم ترین توصیه : لذت ببرید.

رایان می گوید: ” از همه چیز لذت ببرید. من همیشه درباره اینکه هنگام عکاسی از کودکان با آن ها صحبت کنید می گویم اما در حقیقت هنگام انجام این کار در عمل، کمی احمقانه و ساده لوحانه عمل می کنم (هم سطح بچه ها می شوم). فارغ از اینکه من آن روز چه عکس هایی گرفته ام همواره دوست دارم آن ها در پایان خندان محل عکاسی را ترک کنند و برای دیدن نتیجه کار هیجان زده باشند”.

النا معتقد است: “برای عکاسی باید عاشقانه با بچه ها در تعامل باشید. هدف اول شما باید این باشد که اسباب شادی و لذت بردن بچه ها را فراهم کنید. زمانی که بچه ها احساس کنند از فضایی که در آن هستند لذت می برند، لحظه های فوق العاده ای برای شما می سازند تا از آن عکس بگیرید. و این از بهترین ترفندهای عکاسی کودک محسوب می شود “.

هاردیک در این باره معتقد است: “همه کاری که باید بکنید این است که همراه لحظه ها و حس و حال موجود باشید و رابطه ای مبتنی بر آرامش بین خودتان و آن ها برقرار کنید. محیط اطراف بچه ها را درک کنید، احساس بچه ها را دریابید، پس از آن لنز (فاصله کانونی) صحیح را انتخاب کنید، ترکیب بندی (قاب بندی) کنید و باقی ماجرا یک فرایند عالی است”.

 

مهم ترین توصیه : لذت ببرید

 

منبع:www.photocrowd.com