سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عکاسی نجوم – 13 نمونه عکاسی از آسمان شب

عکاسی نجوم یکی از مشکل ترین گونه ها و شاخه های عکاسی است که عکاسان آماتور به سراغ آن می روند. اما در عین حال یکی از تاثیرگذارترین انواع عکاسی محسوب می شود، که همیشه مورد توجه است.

خوشبختانه هنور تعداد زیادی عکاس آماتور ژانر عکاسی نجومی وجود دارند که زمان زیادی را صرف سفر با تجهیزات به مکان هایی می کنند که عکاسی نجوم در آن ها بهتر قابل انجام است. اما فراموش نکنید که این نوع عکاسی به هیچ وجه آسان نیست و نیازمند صرف زمان و تمرینات زیادی برای مسلط شدن به آن است. تعداد عکس هایی که کیفیتی همچون عکس های موجود در انتهای این مطلب داشته باشند، زیاد نیست!

عکاسی نجومی- چگونه از ستاره ها عکاسی کنیم

با اینکه عکاسی نجوم یک شاخه تخصصی در عکاسی است، به آن اندازه سخت نیست که بسیاری از مردم گمان می کنند. در حقیقت با استفاده از تعدادی تجهیزات اولیه و دانش مورد نیاز، می توانید در این شاخه عکاسی تجربه فوق العاده ای کسب کنید.

تجهیزات عکاسی نجومی

دوربین: بهترین عکس های نجومی را می توانید با یک هزینه بالا و خرید دوربین هایی همچون Nikon D850 و SONY A7RII ثبت کنید. اما شاید باور نکنید که بیشتر دوربین های معمولی DSLR هم می توانند عکس های نجومی خوبی بگیرند. نکته این است که خیلی در قید و بند دوربین تان نباشید.

لنز: به طور خلاصه شما به یک لنز واید و سریع نیار دارید. با زبان ارقام و اعداد دهانه دیافراگم، شما به دیافراگمی همچون f/1.8 ، یا f/2.8 و یا f/3.5 نیاز دارید. همچنین فاصله کانونی مطلوب شما احتمالاً 20 میلی متر خواهد بود.

پس یک لنز 12-24 mm با f/2.8  یک انتخاب عالی خواهد بود. از آن بهتر یک لنز فیکس 14 mm با f/1.8 است.

بار دیگر نکته ای که در مورد دوربین گفتم را فراموش تکرار میکنم. زیادی در قید و بند لنز نیز نباشید. یک لنز واید با دهانه دیافراگم f/3.5 هم کارتان را راه می اندازد.

بعد از لنز و دوربین یادتان باشید که حتماً به سه پایه نیاز دارید.

تنظیمات دوربین برای عکاسی نجوم

ساده ترین و سرراست ترین توضیح این است که دیافراگم دوربین را در بازترین حالت خود قرار دهید (مثلاً f/2.8). همچنین ایزو (ISO) را 1600 و یا 3200 در نظر بگیرید. برای به دست آوردن سرعت شاتر هم طبق یک قاعده تجربی 500 را بر عدد فاصله کانونی تقسیم کنید و نزدیک ترین سرعت شاتر نزدیک به جواب را انتخاب کنید. برای نمونه اگر فاصله کانونی 24mm را برای لنزتان انتخاب کرده اید، 500 تقسیم بر 24 می شود: 20.83. بنابراین سرعت شاتر 21 ثانیه مناسب خواهد بود.  این قاعده تجربی “قانون 500” (500 rule) نامیده می شود.

تمام عکس هایی که در ادامه آمده است با استفاده از همین قاعده ثبت شده اند. البته لازم به ذکر است که قاعده دیگری به نام “قانون 600”  نیز وجود دارد که عکاسان از آن برای ثبت تعدادی از این عکس ها استفاده کرده اند. فراگیری این دو قانون بسیار راهگشات. “قانون 600” را در مطلب دیگری در اینجا می توانید آموزش ببینید.

برای اینکه بیش از این مقدار و به صورتی عمیق تر و با جزییات بیشتر درباره تنظیمات دوربین در عکاسی نجومی بدانید، لازم است که این مطالب را مرور کنید:

  • چگونه از مسیر ستاره ها (star trails) عکاسی کنیم.
  • چگونه در شرایط نوری کم، فوکوس کنیم.
  • چگونه از کهکشان راه شیری عکاسی کنیم.
  • چگونه از ماه عکاسی کنیم.

اپلیکیشن هایی برای عکاسی نجومی

بهترین اپلیکیشن محاسبه کننده برای اعداد مربوط به نور دهی (exposure)  برای iPhone:

  • The 500 Rule Calculator
  • Dark Skies

بهترین اپلیکیشن محاسبه کننده برای اعداد مربوط به نور دهی (exposure)  برای Andriod:

  • Pin Point Stars
  • Sharp Stars
  • Star Trail Calculator

مثال هایی از عکس های نجومی

در ادامه ما 13 مثال از بهترین نمونه های عکاسی از آسمان شب را آورده ایم. این عکس ها توسط ابزارهایی همچون دوربین و تلسکوپ و توسط کسانی که عکس برداری نجومی نه یک رشته تخصصی که سرگرمی آنان محسوب می شود گرفته شده اند و بنابراین همگی در حوزه عکاسی نجوم آماتوری این عکس ها را ثبت کرده اند.

 

عکس های نجومی

عکس های نجومی

عکس های نجومی

عکس های نجومی

عکس های نجومی

عکس های نجومی

عکس های نجومی

عکس های نجومی

عکس های نجومی

عکس های نجومی

 

منبع:https://www.lightstalking.com

 

برای مطالعه بیشتر در خصوص دیگر سبکهای عکاسی می توانید از لینکهای زیر استفاده کنید:

عکاسی خبری

عکاسی خیابانی

عکاسی کودک

عکاسی عروس

عکاسی تبلیغاتی

عکاسی مد

عکاسی در طبیعت

عکاسی معماری

عکاسی از غذا